Kemkens test de Mercedes-Benz eVito

20 december 2019

 

Als duurzame energiespecialist zet Kemkens zich ook intern in op een groene toekomst. Om te onderzoeken hoe het wagenpark energiezuiniger kan worden, heeft Kemkens de Mercedes-Benz eVito van Rüttchen Automotive getest.

 

 

De Europese wetgeving zorgt voor steeds strengere uitstootlimieten waardoor er steeds hogere eisen aan bedrijfsbussen worden gesteld. Mercedes-Benz biedt met de eVito gesloten bestelwagen een goed alternatief: deze voldoet aan alle eisen van moderne mobiliteit en is net zo functioneel, veilig en comfortabel als de Mercedes-Benz eVito. Kemkens rijdt als jarenlang in de Vito's van Rüttchen en is benieuwd wat de elektrische variant voor het bedrijf kan betekenen. "Als service-installatiebedrijf die zich bezighoudt met duurzame energie-oplossingen wil je zelf het goede voorbeeld geven. Daarnaast verlangen overheid en opdrachtgevers dat je acteert op de maatschappeiljke uitdagingen om de CO2-uitstoot terug te dringen", stelt Henri Elsen, directeur van Kemkens.

 

Laadvermogen en actieradius

De eVito is door Kemkens tijdens diverse testritten kritisch onder de loep genomen. "Belangrijk is dat onze monteurs op comfortgebied niet hoeven in te leveren en dat is zeker niet het geval. Verder hebben we goed gekeken naar het laadvermogen van de bus", aldus Elsen. De eVito kan besteld worden in de lengtes 'lang' en 'extralang' en heeft een laadruimte van 6,0 mresp. 6,6 m3. Qua gewicht betekent dit bij een voertuiglengte lang een laadvermogen tot 1.016 kg en bij de voertuiglengte extralang tot 991 kg. "Bij een zware belading is het belangrijk dat het verenpakket op de juiste manier is afgesteld. Het laadvermogen van de eVito blijkt uit onze tests toereikend voor onze dienstverlening", aldus Elsen. Vervolgens is gekeken of de actieradius van de eVito, die reikt tot 136-149 km, toepasbaar is binnen de organisatie. "Onze servicemonteurs leggen gemiddeld tussen de 100 en 200 kilometer per dag af. De eVito is een uitstekend alternatief voor medewerkers die actief zijn in de stedelijke gebieden. Voor onze monteurs in het buitengebied is de actieradius momenteel helaas niet groot genoeg. Daarvoor zal naar een andere oplossing moeten worden gezocht of wellicht dat dit in de toekomst wel mogelijk is."

 

Praktische uitdaging

De geïnstalleerde batterijcapaciteit van de eVito bedraagt 41 kWh en kan bij een laadvermogen van 7,2 kW in circa 6 uur tijd van 0 tot 100% worden opgeladen. Omdat de monteurs van Kemkens de bussen na het werk mee naar huis nemen, geeft het plaatsen van de laadpalen een praktische uitdaging. "Waar een wil is, is een weg. Daar zijn vast slimme constructies voor te bedenken, bijvoorbeeld een leasevorm van de laadpalen", meent de directeur. Elsen is dan ook enthousiast over de eerste ervaringen met de eVito. "Kemkens wil van de fossiele brandstoffen af en we gaan dit stapsgewijs invoeren door deels over te stappen op elektrisch rijden. Door weloverwogen keuzes te maken, waarbij we zowel op duurzaamheid als het kostenplaatje letten, zijn we klaar voor een groene toekomst!".

 

< terug naar nieuws

© 2016, Kemkens.

Alle rechten voorbehouden.

Een ogenblik geduld a.u.b. Uw aanvraag wordt verwerkt.